Tencent sau succesul Plicurilor Rosii – Metoda prin care platile elctronice din China au fost revolutionate de o idee geniala bazata pe traditia chineza a plicurilor rosii

0
668
Tencent sau succesul Plicurilor Rosii

O tradiție veche de secole a dat naștere celei mai valoroase companii din China care a atras atenţia tuturor, de la adolescenţi până la Silicon Valley.

Acum un an şi ceva, Mike, un regizor de teatru care lucra la o producție în China, s-a plâns de faptul că deşi producătorul a impus regula „fără mesaje pe grupul WeChat al producţiei, de pe telefonul mobil”, oamenii au continuat să îl folosească.

“Până atunci, am considerat că WeChat ar fi o aplicație de mesagerie socială, un fel de Facebook combinat cu WhatsApp”, povesteste Mike. În China, relativ puțini oameni folosesc mail-ul, majoritatea apelând la WeChat. Într-o țară cu 710 de milioane de utilizatori de internet, compania Tencent, cu sediul în uriaşul Shenzhen, cea care deține WeChat, raportează că din luna septembrie, aplicaţia are 768 milioane de utilizatori activi. cu 35% mai mult față de aceeași perioadă a anului trecut. O aplicație care a devenit populară prin schimbul de fişiere GIF și desene animate a ajuns să fie şi platformă implicită pentru comunicare de lucru și nu numai atât….

Lucrurile au devenit cu adevărat ciudate, când Mike a început să povestească despre plicurile rosii. Aceasta este o funcţie WeChat, introdusă în anul 2014, pentru a facilita transferul de bani, în format electronic, inspirată din vechiul obicei chinezesc de a oferi bani în plicuri de culoare roşie, la nunți, sărbători sau ocazii speciale. Mike a povestit că, din când în când, producătorul trimitea grupului un mesaj cu un plic roşu și toată lumea înnebunea, pur şi simplu. Mi s-a părut bizar, pentru că el însuşi încalcă propria regulă impusă. Producătorul, în schimb, trimitea plicuri roșii drept recompensă pentru muncă dificilă pe care o prestau, distribuţia şi întreaga echipă.

Mike a fost la Beijing pentru ultimul weekend al show-ului și a constatat cu satisfacţie că „plicurile roșii” au dat roade. A revenit în SUA intrigat de tot acest fenomen. Câteva zile mai târziu, un plic roșu a apărut într-o conversaţie purtată cu prietenii din China. A dat click și a apărut un mesaj care îl înştiinţa că a primit 0,03 yuani, o diviziune de cent. S-a simțit ridicol de emoționat, ca şi cum ar fi câștigat mult mai mult.

Așa s-a întâmplat când a început să înţeleagă emoția competiţiei acestui joc cu plicuri roşii. La fel ca multe alte aplicații de plată, WeChat permite utilizatorilor să trimită sume predefinite fie individual, între ei, fie în grupuri. De asemenea, utilizatorii sunt încurajaţi să trimită la liber sume de bani către grupuri.

Să presupunem că aveți o conversaţie într-un grup format din cinci prieteni. Se pot pune 5 dolari într-un plic roșu care este setat să plătească în mod egal, astfel încât fiecare prieten primeşte câte 1 dolar. Ca alternativă, se poate seta ca primii doi prieteni, în ordine, să primească toți banii în mod egal, câte 2,50 dolari fiecare sau ca primii doi să primească la întâmplare, unul un dolar, celălalt, 4. Important este că, în orice moment în care apare un plic roșu, oamenii se grăbesc să deschidă mesajul. De reţinut este faptul că mesajele cu aceste plicuri roşii expiră într-o zi, ceea ce adăuga la suspans şi presiunea timpului. Toţi sunt curioşi să vadă câți bani au câștigat. Așa se creează dependența, de fapt.

Întorcându-se la conversaţia cu prietenii din grup, Mike a observat că a apărut un portofel digital, care conținea suma de 0,03 yuani. Pentru că acum avea deja un portofel WeChat, au apărut o serie de alte facilitați: diverse butoane pentru a cumpăra bilete la film, pentru rezervări de călătorie, tren sau avion, pentru a comanda o mașină, pentru a plăti facturile de utilități și multe altele. Dintr-o dată am fost prins în ecosistemul lor de plăţi.

Din moment ce trăieşte în S.U.A., Mike nu a putut folosi aceste facilităţi dar consideră că i-ar fi fost greu să-i reziste. WeChat le-a schimbat viaţa, prietenilor din China. La fel ca mulți alții din întreaga țară, ei trăiesc toată ziua în WeChat, vorbind cu prietenii și colegii de serviciu, comandând maşini, plătindu-şi masa la restaurant, făcând cumpărături on-line sau in magazinele care colaborează cu WeChat etc. Toate aceste lucruri, se făceau, pană acum, doar cu bani cash pentru ca, în China, cardurile de credit sunt încă o raritate. Până la urmă, toate acestea sunt posibile datorită unui vechi obicei chinezesc.

Literalmente, WeChat a zdruncinat o veche tradiţie

WeChat a introdus cu plăţile de pe mobil în anul 2013, cu un an înainte de apariţia plicurilor roşii, dar acesta este un amestec seducător de social networking și joc de noroc care a ajutat utilizatorii să înţeleagă conceptul transferurilor de bani în sistem electronic. Astăzi, din peste 700 de milioane de utilizatori activi, aproape 300 de milioane şi-au adăugat informațiile bancare la WeChat, permiţându-şi astfel să retragă și să depună bani în portofelele lor virtuale. Aceasta a ajutat China să devină cea mai mai efervescentă economie care utilizează plățile mobile, din lume. În anul 2015, cifra tranzacțiilor mobile din China, a crescut la 235 miliarde de dolari, depăşind pentru prima dată, SUA.

Potrivit iResearch, piaţa tranzacţiilor mobile din China a fost estimată la o valoare de 15,7 trilioane de yuani, în anul 2016. Prognoza de creştere emisă de eMarketer, este de 62,5 miliarde de dolari în anul 2017, pentru S.U.A. şi de 28,5 trilioane de yuani în anul 2018, pentru China.

Plicurile roșii au cunoscut, în mod similar, o creștere explozivă. Acestea au apărut în 2014, în timpul Anului Nou Chinezesc, iar numărul persoanelor care utilizează sistemul de plăți WeChat a crescut mai mult de trei ori într-o lună, de la 30 milioane la 100 de milioane. De-a lungul vacanței de șase zile, utilizatorii trimis 20 de milioane de plicuri roșii. Un an mai târziu, numarul acestora a ajuns la 3,2 miliarde.

Imediat după miezul nopții, de Anul Nou Chinezesc, utilizatorii WeChat au trimis 409,000 plicuri roșii, într-o singură secundă.

Această creștere uimitoare a fost în parte şi rezultatul unui marketing foarte bine pus la punct. Compania Tencent a încheiat un parteneriat cu Televiziunea Centrală Chineză pentru Festivalul de primăvară, un eveniment anual de televiziune urmărit de aproximativ 700 de milioane de oameni, de 7 ori mai mulţi decât cei care urmăresc Super Bowl. Pe tot parcursul show-ului, telespectatorii au fost îndemnaţi să-şi agite telefoanele pentru șansa de a câștiga plicuri roşii în valoare de 80 milioane de dolari, oferiţi de sponsori. WeChat are funcţia „agită-ţi telefonul” care este folosită pentru a conecta între ei oamenii care îşi agită telefoanele, în același timp. Compania a declarat că 20 de milioane de telespectatori şi-au agitat telefoanele, de 11 de miliarde de ori pe parcursul spectacolului. Ulterior, pe canalele de ştiri s-a spus că mulţi și-au confecționat  sisteme pentru a agita mai multe telefoane în acelaşi timp.

Anul trecut Nou Chinezesc, mai mult de 420 de milioane de utilizatori WeChat au trimis în total 32 de miliarde de plicuri roșii ceea ce reprezintă o creştere de aproximativ 10 ori față de anul 2015.

1

Tencent nu a participat la gală de televiziune a Anului trecut Nou Chinezesc, dar a pregătit un adevărat tur de forță pe marele ecran din Times Square, oferind un mecanism prin care, timp de opt ore, au putut fi câştigaţi bani. Utilizatorii au fost invitaţi să posteze o fotografie neclară pe WeChat, iar contactele să le trimită un plic roșu, cu o sumă la alegere, pentru a elimina neclaritatea. S-au postat astfel 29 de milioane de fotografii și 192 milioane de oameni au plătit pentru a le vedea clare.

Capacitatea WeChat de a crea o economie de plăți plină de viață a adus un mare succes şi societății sale mamă. În luna septembrie, Tencent a devenit cea mai mare companie din China, ca valoare, depășind compania de stat China Mobile, atunci când a raportat un venit pe trimestrul trei de 6 miliarde de dolari, în creştere cu 52%. Cât din această creştere poate fi atribuită Wallet și WePay nu a fost specificat. WeChat este cea mai populară aplicație de mesagerie din China, care face bani în mare măsură din jocurile de noroc on-line, din publicitate și din vânzarea de publicitate. Dar, Tencent nu se opreşte aici. Acum urmărește cu mare atenţie domeniile privind inteligenţa artificială şi automobilele electrice investind într-o serie de companii, inclusiv în Didi Chuxing, care a crescut la 726 milioane de dolari în trimestrul trei, cu 348%, față de aceeași perioadă a anului trecut. Conform estimărilor HSBC, pe baza evaluărilor curente ale companiei, WeChat ar putea avea în acest moment o valoare de peste 80 de miliarde de dolari, aproximativ jumătate din capitalizarea de piață a Tencent.

RĂZBOIUL PLICURILOR ROŞII

Având în vedere toate acestea, s-ar putea presupune că Tencent a inventat plicurile roșii virtuale. De fapt, Alibaba, cea mai mare companie de e-commerce de pe piaţă, a lansat acest concept în anul 2012. Varianta lor a fost ceva mai simplă: persoana A trimite suma X persoanei B. Acesta nu a funcţionat dar la momentul respectiv, nu a contat prea mult pentru că Alibaba deținea practic piaţa de plăți și comerț. Serviciul său de plăți on-line Alipay a fost conceput la începutul anilor 2000 ca şi PayPal, platforma de plăți lansată de eBay. Când Tencent a apărut cu plicurile roşii, în anul 2014, fondatorul Alibaba, Jack Ma a numit aceasta ca fiind un „Pearl Harbor al momentului”, pentru compania sa.

Ca răspuns, Alibaba şi-a intensificat tranzacţiile. În anul 2015, a intensificat eforturile sale de a face Alipay mult mai social, inclusiv prin adăugarea de plicuri roșii digitale cu caracteristici de joc cum ar fi cele de la Laiwang, o aplicație de mesagerie lansată în anul 2013, considerată a fi o copie a WeChat. În joc, utilizatorii puteau trimite un plic roşu către un grup de oameni iar beneficiarii trebuiau să concureze pentru acesta ghicind suma conţinută. Anul trecut, Alibaba a avut o promoţie de Anul Nou Chinezesc, în care utilizatorii puteau sa-și adăuge noi prieteni pentru a colecta „carduri norocoase” cu câștiguri în bani. Rezultatul a fost legarea a 1,1 miliarde de noi prietenii, a declarat compania. Jack Ma a trimis, de asemenea, plicuri roşii Alipay persoanelor care au răspuns corect la o întrebare postată pe Weibo, echivalentul chinezesc al Twitter-ului.

Pentru a nu fi mai prejos, în timpul Single Day, în ziua de 11 Noiembrie, considerat a fi cea mai mare din lume în privinţa cumpărăturilor on-line, fondatorul şi presedintele Tencent, Pony Ma a anunțat că a oferit angajaților săi un total de 30 de milioane de RMB (4,350,000 dolari) în plicuri roșii a căror valoare a variat de la 188 la 1.888 de yuani (27- 274 dolari).

2

Acum companiile de top tech sunt angajate într-un război total al plicurilor roșii. În 2016, Alibaba a plătit 41 de milioane dolari pentru a promova plicul roșu la Festivalul de Primăvară Gala CCTV, pentru care Tencent a plătit o sponsorizare de doar 7,7 milioane dolari, anul precedent. Compania de internet Baidu a lansat, de asemenea, un plic roșu în serviciul său Baidu Wallet și spune că în timpul săptămânii Festivalului de Primăvară, utilizatorii trimis 4,2 miliarde de plicuri roșu în valoare totală de 300 de milioane de yuani (aproximativ 45.6 mil $). Weibo are de asemenea propriile plicuri.

În decembrie, WeChat a prezentat noua sa armă. Un parteneriat cu Starbucks, care va permite utilizatorilor WeChat din China să cumpere latte, produse de patiserie sau alte produse Starbucks pentru un prieteni sau membrii ai familiei. Inițiativa, menită să încurajeze „actele de bunătate şi apreciere, de zi cu zi”, va aduce WeChat Pay în cele aproape 2.500 de cafenele Starbucks din China Continentală.

În timp ce WeChat este liderul volumului de tranzacții, atât la nivel mondial cât și în China, Tencent nu a dezvăluit suma de bani, efectiv transferată de utilizatorii săi. Sumele sunt, de obicei, foarte mici, între 8 şi 8.88 RMB (aproximativ 1 dolar), dar sunt deosebit de populare, având în vedere că în cultura chineză numărul opt este considerat a fi foarte norocos. Până în lună martie a anului trecut, Tencent a suportat taxele aferente transferului de bani din contul bancar în Wallet WeChat. Acum taxa percepută utilizatorilor este de 0,1% din suma transferată.

Și totuși, chiar dacă Wallet WeChat și Alipay raportează baze similare de utilizatori, Alipay rămâne liderul țării în ceea ce priveşte plăţile mobile, cu 68% din piață și cu o valoare a acţiunilor de două, trei ori mai mare decât a Tencent. Luna trecută, Alibaba a declarat pentru Financial Times că plățile prin intermediul Alipay le-au depășit chiar și pe cele efectuate prin rețeaua de stat conectat la Banca Centrală a Chinei.

Cu toate acestea, Alipay și alte companii vor continua, probabil, să copieze sistemul plicurilor roșii WeChat deoarece există multe beneficii pe care Tencent le obţine din zona de jocuri.

3

MESAJE ÎN BANI

Un exemplu al randamentelor crescătoare ale plicurilor roșii, „Acestea au facilitat crearea unor grupuri de discuții, a căror utilizare a crescut de trei până la patru ori în lunile imediate de după lansare”, spune Connie Chan de Andreessen Horowitz. “Grupurile s-au extins dincolo de cercurile personale, din viața reală (absolvenţii de liceu, cluburi de fotbal de weekend, etc) la cele bazate pe interese (automobile, vorbitori de limbă engleză, etc). Oamenii au fost dornici să lege noi prieteni.”

„Chat-urile de grup sunt esențiale pentru stimularea creșterii viitoare a platformei, deoarece acestea permit legarea de noi relații şi comunităţi”, spune Chan. „Deoarece interacțiunea socială devine din ce în ce mai digitală, se leagă multe noi prietenii, online… Acest lucru este incredibil de valoros pentru sporirea implicării și adeziunii la platformă.”

Acum este un lucru comun să primeşti un nou membru în grup, trimițându-i un plic roșu. Grupurile au dat naștere unor noi comportamente de joc, la fel ca cel al plicurilor roşii, în care oricine primește o mică sumă de bani, trebuie să inițieze plicul următor și așa mai departe.

Grupurile reprezintă de asemenea adevărate medii de marketing. Un antrenor personal poate percepe altora o taxă lunară pentru a se alătura grupului lor şi a susţine discuţii motivaționale. Sau cineva dintr-un grup orientat spre modă poate anunța că va călători în curant, în Italia și astfel să preia comenzi pentru diverse produse, fie direct, fie printr-o terță parte a platformei, cum ar fi Weidian sau Youzan, care pot fi accesate fără a ieşi din WeChat. În mod special și inteligent, grupurile de discuții sunt limite la 100 de persoane, cu excepția cazului în care plățile Wallet sunt activate, lucru ce ridică limita la 500 (WeChat nu percepe taxe de tranzacții sau comisioane de la e-comercianți).

Plicurile roșii au devenit medii de transmitere ale mesajelor prin ele, însele. În afară de popularitatea numerologiei (chinezii plătesc mai mult pentru numerele de telefon care conţin cât mai multe cifre 8), abundența omonimelor în limba chineză permit multe jocuri de cuvinte, in mare parte cu numere. De exemplu, numerele 5-2-0 reprezintă în argoul chinezesc declaraţia „Te iubesc.” În timpul Zilei Îndrăgostiților, sărbătorita pe internet, compania a declarat că multe cupluri au schimbat plicuri care conțin 5,20 yuani (mai puțin de 1 dolar). Pentru 2016, Tencent a crescut limita de plată, de la o persoana la alta, prin WeChat, pentru a doua zi, de la 200 de yuani (aproximativ 30 de dolari) la 520 de yuani (78 dolari). Au fost trimise nouă milioane de plicuri roșii în valoare de 640 de milioane de dolari. O mare parte din acesti bani sau dus de la beneficiar înapoi la iubita/iubitul lor ca un simplu „Te iubesc”.

„Acest lucru a transformat banii într-un mesaj”, scrie Chan Andreessen Horowitz. „Chiar dacă banii schimbaţi sunt compensaţi, în acest caz, pe termen lung, acest tip de comportament social este mai important pentru WeChat deoarece oferă utilizatorilor un mod cu totul nou de a se angaja și de a comunica între ei.”

Consecința acestui fapt este că mai mult de 60 de milioane de utilizatori trimit plicuri roşii în fiecare zi, nu doar din motive utilitare. „Ei trimit banii pentru distracție, pentru a se prosti, pentru un simplu salut, sau pentru a vedea un grup de prieteni înnebuniţi, concurând pentru un mic cadou.”

4

POATE PRINDE CONCEPTUL  PLICURILOR ROŞII ŞI ÎN AFARA CHINEI?

În ciuda succesului masiv din ţară de origine, WeChat se străduieşte să scoată conceptul şi în afară, ducând o adevărată bătălie pe frontul platilor digitale cu Silicon Valley și Wall Street. Oare cât va dura până când plicurile roșii se vor propaga și în S.U.A.?

Îmi dau seama cât de străin este conceptul în SUA, de fiecare dată când încerc să-l descriu prietenilor: „Este ca și cum, Facebook ar fuzionat cu Slack și ar integra în mesaje Venmo, care a are caracteristici de gameing în crearea rețelelor sale sociale… În acest caz banii ar putea merge direct spre comenzile Uber sau spre achiziţia de bilete Fandango, spre exemplu, spune Mike. „

Facebook are introdus deja, în platformă sa Messenger, un WeChat simulat de plăți, dar până în prezent, banii pot fi trimişi doar către persoane fizice. În decembrie, PayPal a introdus e-cardurile care permit utilizatorilor să-şi trimită daruri în bani. Conform unui alt studiu, recent realizat de companie, 62% dintre respondenți au declarat că ar dori să poată oferi bani drept cadou. Aproximativ același procent nu a vrut să ofere bani cadou pentru că acest lucru li se pare a fi un gest impersonal. PayPal l-a cooptat în acest sens pe guru-ul design-ului Jonathan Adler pentru a proiecta aplicaţia. „Este întotdeauna minunat să ieşi în evidență pe piață”, a declarat Patrick Adams, OCP pentru PayPal America de Nord, pentru Fast Company.

O copie directă a plicurilor roşii s-ar putea să nu funcționeze niciodată în S.U.A. Schimbul de plicuri roșii este o tradiție culturală preexistentă în China. Există, de asemenea, un nivel mai ridicat de confort, în privinţa darurilor în bani, în China și un entuziasm sporit din punctul de vedere al numerologiei. Şirurile de numere au alte semnificaţii în China.

Mediul digital al Chinei este o fiară cu totul aparte. WeChat este atât de atotcuprinzător, în mare parte din cauza blocajului aplicat de autorităţile guvernamentale competitorilor străini care sunt mai greu de controlat și cenzurat. (Facebook și Twitter sunt în mare măsură inaccesibile pe continent, deși Facebook WhatsApp este disponibil). Potrivit unui raport din decembrie, elaborat de cercetătorii în securitate de la Citizen Lab, peste 170 de fraze pot declanșa cenzura mesajelor de pe WeChat, inclusiv „Tibet liber” și „criza ISIS. ” Chiar și utilizatorii din afara Chinei sunt supuşi acestei cenzuri.

Răspândirea internetului în China, sugerează faptul că utilizatorii sunt mult mai deschiși să încerce lucruri noi. Plata pentru o fotografie neblurata a fost considerată o cascadorie de marketing, de succes, în China, dar ar putea crea asociații incomode în SUA. Întrebați-i pe cei de la Snapchat, care la lansarea Snapcash, au câștigat reputația de a fi o platformă care colecta bani pentru striptease.

Introducerea plăţilor în chat-urile de grup pot avea, de asemenea, implicații etice și juridice. La începutul lunii noiembrie, un candidat pentru postul de reprezentant al studenţilor postuniversitari în Consiliul Universităţii din Hong Kong a fost acuzat că a mituit alegătorii prin trimiterea de plicuri roşii. Ziarul Ming Pao a relatat că în urma investigaţiei efectuate Consiliul a decis să nu meargă mai departe deoarece sumele de bani implicate au fost mici, în valoare totală de RMB 80, aproximativ 13 $.

Dar dacă aceste sume erau mai mari? Ce se întâmplă dacă, între mai multe grupuri WeChat care susțin diferite instituții, candidați politici, probleme, etc., unul capătă reputația de a fi deosebit de generos cu fluxul de plicuri roșii? Un reporter tech pe nume Wendy Tang a declarat pentru Hong Kong Free Press care este „norma” de plicuri trimise, atunci când se solicită favoruri. De exemplu, pentru un scriitor care cere prietenilor săi să dea mai departe un articol. Din nou, sumele implicate sunt de obicei mici, iar plicurile sunt în general privite ca un lucru distractiv, fără sens. Totuşi există pericolul ca, într-un astfel de sistem creat, să se implice cei cu bani pentru a se folosi, în mod eficient, de cei fără.

Mai mult decât atât, o aplicaţie de genul plicurilor roşii s-ar putea infiltra în sistemul de jocuri de noroc din SUA. În China, grupurile de jocuri de noroc ilegale, au atras deja un control guvernamental asupra WeChat. În unele grupuri, utilizatorii plasau pariuri pe cifrele aleatoare pe care aplicația le generează atunci când divizează un plic în rândul grupului. Alții pariază pe evenimentele sportive folosind plicurile roșii. Ca răspuns, Tencent a impus limite pentru 8.000 de grupuri WeChat și a redus plăţile și funcționalitatea plicurilor roşii pe mai mult de 6.000 de conturi. Astfel de grupuri, fără îndoială, vor crea tot timpul  probleme pentru Tencent.
5

Un alt obstacol, deloc de neglijat, cunoscut şi de  ApplePay este reprezentat de concurența existentă pe piaţa opțiunilor de plată, preexistente în SUA, cum ar fi cardurile de credit, ATM-urile sau POS-urile care stau chiar lângă casa de marcat. Chiar și cecuri de hârtie sunt mult mai înrădăcinate în SUA decât în China. În SUA companiile tech se luptă nu numai pentru a-şi impune aplicaţiile, sistemele de operare și hardware ci şi pentru piaţa comercianților cu amănuntul sau a băncilor, pentru a atrage consumatorii către extinderea soluțiilor mobile de plată.

De exemplu, Starbucks, Dunkin ‘Donuts și Taco Bell au raportat vânzări în creştere, datorită implementării programelor şi aplicaţiilor de plată mobile care sunt aducătoare de recompense pentru client. Conform unui studiu realizat de Point, 94% dintre consumatori spun că ar fi mai probabil să utilizeze un portofel mobil, în cazul în care aceasta le-ar aduce recompense. La TechCrunch, John Mannes susține că brandurile sunt mai degrabă stimulate să creeze propriile soluții de plată pentru a-şi păstra valoroasele baze de date ale clienților, în loc să le încredinţeze unui jucător din afară, cum ar fi ApplePay.

Companiile tech din USA sunt deja în urma WeChat, din multe alte puncte de vedere. Facebook tocmai a angajat un executiv de la WeChat, iar noile sale caracteristici: messenger-ul de plăți, jocurile, posibilitatea lansării de comenzi către Uber, îl fac să pară o clonă a WeChat. Twitter a anunțat că va adăuga şi el stickere, un element de bază WeChat, care a început cu aplicaţia Japan’s Line. CEO-ul KIK şi-a numit compania „WeChat-ul Occidentului”, după ce a obţinut fonduri în valoare de 50 milioane de dolari de la Tencent. Noul sistem de operearei Apple iOS 10 are noi caracteristici şi modificări iMessage ce par a fi inspirate din aplicațiile asiatice, cum ar fi auto „emojify” sau „bubble effects.”

Pentru Apple sau pentru o altă mare companie furnizoare de servicii de mesagerie, preluarea conceptului nu ar însemna foarte mult. Poate că nu vor fi plicuri roșii dar ar putea fi ceva similar, mai apropiat de cultura occidentală. Pentru un adevărat început, ar trebui ca noua aplicaţie să fie fie distractivă, în primul rând, să utilizeze combinația dintre interacțiunea socială și mediul de jocuri, să se plieze pe obiceiurile deja existente și să găsească o modalitate simplă de a transfera bani, pur și simplu. Orice companie care va face acest lucru cu siguranţă va avea succes şi îşi va face concurenții să vadă roșu, sau mai bine zis “plicuri rosii”, în faţa ochilor.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ